‘Verandering is de enige constante’

Wyzer Academie bestaat dit jaar 30 jaar. Manager Saskia van den Berge blikt terug, en vooral ook vooruit. De snelle veranderingen binnen de samenleving vragen om publieke professionals en organisaties die verandering omarmen, en die het verschil maken. “Een integrale ontwikkeling staat bij Wyzer Academie centraal, op alle niveaus en domein-overstijgend. Met onze opleidingen ondersteunen we publieke professionals en organisaties om meer impact te maken. Voor hun eigen werkvoldoening en succes, voor de inwoner en voor de samenleving.”

Saskia begon haar carrière in marketing en sales en maakte op haar dertigste de overstap naar leren en ontwikkelen. Na een start met trainingen op het gebied van klantgericht handelen, verkoop en management, groeide ze snel door naar een managementrol in L&D binnen een internationale context. Na negen jaar startte ze haar eigen bureau voor coaching, training en advies, gespecialiseerd in persoonlijke en organisatieontwikkeling. Zo raakte ze in contact met een traineeshipbureau dat later werd overgenomen door Wyzer. Al snel werd ze gevraagd als Manager Leren & Ontwikkelen van Wyzer Academie.

Inmiddels werk je bijna drie jaar bij Wyzer Academie. Hoe blik je terug op die tijd?

“Ik heb het hier ontzettend naar mijn zin. Er gebeurt veel. De ontwikkelingen in de publieke sector, bij onze klanten en relaties en in de maatschappij gaan snel, waardoor er steeds andere eisen worden gesteld aan professionals en organisaties. Verandering is de enige constante. Bij Wyzer Academie omarmen we deze ontwikkelingen in onze samenwerking met partners en relaties, en ook in onze opleidingen.

 

“Verandering is de enige constante. Bij Wyzer Academie omarmen we deze ontwikkelingen in onze samenwerking met partners en relaties, en ook in onze opleidingen.”

 

“Ik hou van bouwen, ontwikkelen en innoveren, en ben hier voorlopig nog niet klaar. In de basis zijn er nog zoveel mooie dingen te realiseren voor en met Wyzer Academie, er zit nog veel potentie in. Samen met mijn collega Erik (operationeel manager) en het team bepalen we de koers, en die is ambitieus. We maken een mooie groei door. Het team bestaat hoofdzakelijk uit eigen docenten, trainers en opleidingsadviseurs. Daarnaast werken we met een flexibele schil van zo’n 90 zzp’ers, waarvan een aantal al langere tijd met ons werken en zeer betrokken zijn. Samen zorgen we voor mooie opleidingstrajecten die praktijkgericht zijn en waar de laatste actualiteiten in zijn meegenomen. We bieden altijd een integraal perspectief. Zo creëren we publieke waarde voor de samenleving.”

Wat is de visie van Wyzer Academie op leren?

“Bij Wyzer Academie staat de toekomst centraal. Dit vormt het hart van onze visie en is verweven in alles wat we doen. We bieden een breed aanbod aan cursussen en opleidingen, voor starters en ervaren professionals. Voor functies in de uitvoering, beleid en bestuur. Onze visie draait om het creëren van een inspirerende leeromgeving waar kennis, vaardigheden en leiderschap samen komen en direct toepasbaar zijn in de praktijk. Ervarend leren staat hierbij centraal, omdat je door te doen écht leert.

 

“Bij Wyzer Academie staat de toekomst centraal.”

 

Hoe onderscheiden jullie je van de concurrentie?

“Onze kracht ligt in samenwerking. Door onze krachten te bundelen met opdrachtgevers, partners en zusterbedrijven, kunnen we flexibel en gericht inspelen op ontwikkelingen en de toekomst. We zien onszelf als strategisch partner op het gebied van opleiding en ontwikkeling en staan altijd open voor co-creatie.”

“Een ander punt waarop we ons onderscheiden, is onze focus op de praktijk. De 1500 collega’s van Wyzer staan dagelijks met de voeten in de klei. Zij zijn een bron van actualiteiten, kennis en casuïstiek voor de Academie. Daarnaast hebben al onze docenten en trainers ervaring in de praktijk. Zij helpen deelnemers de brug te slaan tussen kennis en praktijk. Wij zijn van mening dat echte groei plaatsvindt wanneer lessen en inzichten worden omgezet in concrete acties in de praktijk. Wij verbinden leren op de  werkplek aan informeel leren, zoals coaching of intervisie en formeel leren. Het leerrendement wordt hierdoor hoger dan de som der delen. Ons hogere doel is dat wij onze deelnemers, partners en relaties verder ontwikkelen waar nodig, en zodoende samen werken aan een eerlijke en toekomstbestendige samenleving.”

Hoe reageren klanten op jullie aanpak?

“De klanttevredenheid is hoog. We leiden zo’n 6000 deelnemers per jaar op en ieder jaar bedienen we ook nog zo’n 300 trainees. Dat doen we voor zowel de business units van Wyzer als voor klanten, waaronder gemeentes, provincies en ministeries. Uit de laatste onafhankelijke metingen blijkt dat de tevredenheid bij onze Incompany-trainingen dit jaar 94,3% was en voor onze trainingen met open inschrijving was dit zelfs 100%. Dit komt niet alleen door de kwaliteit die we bieden, maar ook door onze persoonlijke aanpak. We bieden vaak maatwerk, want geen organisatie is hetzelfde, laat staan de professionals die er werken.”

 

“We bieden vaak maatwerk, want geen organisatie is hetzelfde, laat staan de professionals die er werken.”

 

Welke thema’s worden vanaf 2025 vooral relevant binnen het publieke domein? Waar zie jij de grootste opleidings- en ontwikkelbehoefte?

“Dat zijn er te veel om hier samen te vatten, maar ik zal er een aantal noemen. We krijgen te maken met de Participatiewet in Balans. Wij zien het als onze taak om onze relaties hiermee te helpen met advies en opleidingen. Daarnaast is de Omgevingswet aan het begin van dit jaar ingevoerd en worstelen nog veel gemeentes met de implementatie ervan. Onze opleidingen, zoals ‘Aan de slag met het omgevingsplan’, bieden uitkomst. Daarnaast verdienen duurzaamheid en klimaat, woningbouw en digitalisatie en data-gedreven werken ook aandacht. En natuurlijk het grotere vraagstuk over integraal werken en werken vanuit de bedoeling. Dit zijn belangrijke thema’s en ontwikkelingen waar wij als Academie over nadenken.”

“Naast deze meer inhoudelijke ontwikkeling, merken we meer behoefte aan maatwerkopleidingen op het gebied van persoonlijk- en publiek leiderschap. Daarom zijn we heel blij met ons label Agathos. Met ruime ervaring bij overheidsinstellingen begrijpt Agathos de dynamiek en complexiteit in deze sector als geen ander en biedt dit label altijd een gerichte aanpak die naadloos aansluit bij de wensen van de opdrachtgever.”

Waar ben je zelf het meest trots op als je terugblikt op de afgelopen drie jaar?

“Op het team. We zijn enorm gegroeid. We leren ontzettend veel van elkaar en onderzoeken continu waar er kansen liggen. Het team stelt hierbij kwaliteit boven alles: we willen groeien, maar niet tegen elke prijs. Bij ons komt maatwerk en integraal werken mooi bij elkaar. Zo leveren wij onze bijdrage aan een sterkere, eerlijke en toekomstbestendige samenleving.”