De morgen van Meryam: ‘Met duidelijke taal kun je mensen echt betrekken’

Als je voor een gemeente werkt, dan werk je voor haar burgers. Dat snapt Meryam als geen ander. Als interim communicatieadviseur probeert de 27-jarige zoveel mogelijk inwoners te betrekken bij hetgeen de gemeente doet. “Duidelijke taal is daarin het geheim. Niet alleen bij burgers trouwens. Ook bij collega’s.” 05-03-2024

Als we Meryam Ellen bijgenaamd Otten spreken is het precies een jaar geleden dat ze bij Wyzer begon aan het Traineeship Communicatie. “Ik voel me heel anders dan een jaar geleden,” vertelt Meryam. “Voor mij was een traineeship een fijne stap na mijn studie Communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit. Een jaar geleden voelde ik me vooral theoretisch opgeleid zonder praktijkervaring. Met dit traineeship wordt ik stap voor stap geholpen richting de complexe praktijk van de overheidscommunicatie. Zo leerde ik onder andere hoe de lijnen lopen in een politieke omgeving. Iets wat je niet leert tijdens je studie.”

Eerste communicatiebaan

Sinds augustus werkt Meryam aan haar eerste opdracht, bij gemeente Stichtse Vecht. “En dat bevalt heel goed. Vanaf het moment dat ik binnenkwam, had ik het idee dat ik serieus genomen wordt door collega’s. Toen ik klaar was met mijn studie, wilde ik graag een baan waar ik direct impact kan hebben en het resultaat kan zien van mijn werk. Dat kan hier heel goed.”

Duidelijke taal

Binnen haar functie als Communicatieadviseur richt Meryam zich op het bevorderen van duidelijke taal, zowel naar inwoners als collega’s toe. “Vaak zijn we binnen gemeentes geneigd om formeel en in complexe taal te communiceren, maar dat bereikt ons doel niet altijd”, legt ze uit. “Onduidelijkheid zorgt voor afstand. Je wilt niet dat een inwoner naar een brief staart en denkt ‘wat staat hier nou’. Zo’n brief wordt snel weer weggelegd, zonder dat iemand goed geïnformeerd is of de gewenste actie onderneemt. Je wilt juist dat mensen snappen waar we mee bezig zijn en zich daardoor veel meer betrokken voelen bij wat hun gemeente doet.”

Campagne

“Sommige dingen kunnen echt veel simpeler gecommuniceerd worden. Samen met mijn communicatiecollega’s hebben we daarom een interne campagne opgezet om het belang van duidelijke communicatie te benadrukken. We organiseren bijvoorbeeld herschrijfsessies voor collega’s. En ook promoten we handige tools. De website IshetB1.nl is daar één van. Daarin kun je controleren of je woorden simpel genoeg zijn en daarmee je boodschap dus begrijpelijk is.”

Wat haar rol precies was in dit project? “Die is eigenlijk best breed. Zo dacht ik mee met de campagne, over hoe we collega’s het beste kunnen bereiken. Een van de leukste manieren om hier toe te komen, vind ik ‘de muur’. Dit is letterlijk een muur op onze afdeling die we volplakken met ideeën rondom één onderwerp. We ontwikkelden op deze muur bijvoorbeeld de ‘jeukwoordenbingo’. Op de muur plakten we allerlei creatieve gedachtes om tot een bingokaart te komen voor collega’s met woorden die je liever niet gebruikt.”

“Transparantie is essentieel voor
het opbouwen van vertrouwen
tussen overheid en burgers”

Transparantie

Naast het bevorderen van duidelijke taal, werkt Meryam ook aan projecten zoals de Wet Open Overheid (WOO); een wet waarbij burgers inzicht kunnen krijgen in bijvoorbeeld whatsapp berichten die verstuurd worden over een project. “Transparantie is essentieel voor het opbouwen van vertrouwen tussen overheid en burgers”, benadrukt Meryam. “Rondom de WOO willen we zowel intern als extern communiceren over het recht van inwoners om informatie op te vragen bij de gemeente. Dit draagt bij aan een meer open en toegankelijke overheid. Mensen voelen zich daardoor veel meer betrokken.”

Toekomst

Terwijl Meryam terugblikt op de afgelopen maanden bij de gemeente Stichtse Vecht, kijkt ze ook vooruit. “In de toekomst wil ik me meer verdiepen in digitalisering en nieuwe communicatietechnologieën zoals AI,” deelt ze. “Mijn generatie groeit op met de online wereld en we krijgen vast nog veel meer nieuwe middelen. Daar wil ik graag in meegaan en ontdekken hoe ik nieuwe communicatiemiddelen nog beter kan inzetten. Neem podcasts bijvoorbeeld. Niet helemaal nieuw meer, maar vreselijk hip. Hoe leuk is het als je als communicatieafdeling van een gemeente daarmee kan experimenteren.”